Speciile invazive atunci când ocupă un teritoriu nou, stau ani întregi la un număr mic al populației, ca să rămână nedetectate, după care populația lor explodează și acaparează tot habitatul respectiv

Speciile invazive încep adesea ca „populații în adormire” nedetectate

de Universitatea din Wisconsin-Madison

Când o specie invazivă depășește un nou ecosistem, se presupune adesea că invadatorul a sosit recent la noua sa casă și a preluat rapid inițiativa.

Însă un nou raport din revista BioScience constată că mulți nou-veniți nu sunt la fel de nerăbdători pe cât implică această narațiune.

De fapt, arată studiul, nu este neobișnuit ca să avem „populații în adormire” de specii non-native care să petreacă ani sau chiar decenii persistând la niveluri atât de scăzute ale populației încât să fie nedetectate, făcându-și cunoscută prezența doar după ce numărul lor explodează.

Descoperirea are implicații importante pentru modul în care abordăm controlul și gestionarea speciilor invazive , spune Jake Vander Zanden, director al Centrului pentru Limnologie al Universității din Wisconsin-Madison și coautor al lucrării.

În timp ce eforturile actuale se concentrează pe oprirea răspândirii speciilor non-native în noi habitate, este crucial să înțelegem mai bine ceea ce face ca o specie să fie invazivă în primul rând.

Acest lucru înseamnă nu doar identificarea speciilor cu o tendință de depășire a ecosistemelor, ci identificarea caracteristicilor unui ecosistem care ar putea pune bazele unei invazii, spune el.

Speciile nonative pot apărea ca populații mici, care se auto-susțin, „mocnind ca jarul” într-un habitat nou, spune Vander Zanden.

Multe astfel de populații vor continua cu acea istorie de viață modestă, fără a avea niciodată impactul ecologic negativ care atrage eticheta invazivă.

Dar, uneori, un declanșator de mediu este schimbat, iar "jarurile" acestor populații "în adormire" sunt ventilate "într-un incendiu de cinci alarme".

O astfel de invazie a fost puricul spinos de apă din Lacul Mendota, chiar lângă campusul UW – Madison.

În 2009, studenții UW – Madison, într-o excursie de laborator, și-au tras plasele și au descoperit mii și mii de exemplare din acest mic crustaceu, care nu fusese văzut niciodată până acum în lac.

Oamenii de știință au prezis anterior că lacul nu va fi potrivit pentru această specie de apă rece originară din lacurile europene și asiatice.

Cercetătorii Centrului pentru Limnologie care lucrează în nordul lacurilor temperate, un site de cercetare al rețelei de cercetare ecologică pe termen lung din SUA, au efectuat mai mult de două sute de excursii de prelevare de probe timp de trei decenii, dar nu au prins niciun purice spinos de apă.

Însă, când cercetătorii au săpat în miezurile de sedimente ale lacului Mendota și au pieptănat prin eșantioane vechi în Muzeul Zoologic UW – Madison, au descoperit dovezi că puricii de apă spinoși datează cu cel puțin de 10 ani înainte de creșterea bruscă a populației lor în 2009.

„Este foarte posibil ca puricii să se stabilească în multe alte lacuri”, spune Vander Zanden.

"În prezent, gestionarea speciilor invazive are ca scop minimizarea răspândirii lor, dar dacă sunt deja acolo? Ce se întâmplă dacă, în schimb, practicile de gestionare ar avea drept scop să nu declanșeze acel declanșator care ar face ca populația să explodeze?"

Pentru studiul lor, Vander Zanden și colegii săi au evidențiat ceea ce ei numesc declanșatori de mediu care au dus la evenimente de specii invazive în trecut.

De exemplu, la sfârșitul anilor 1800, oamenii au adus vite pe Insula Santa Cruz, în largul coastei Californiei.

La rândul lor, vitele au dus cu ele semințe ale unei plante de fenicul non-native.

Această plantă s-a stabilit pe insulă, dar a fost ținută sub control de vitele care pășteau.

Odată ce vitele au fost scoase din această nouă rețea alimentară aproape un secol mai târziu, feniculul a preluat inițiativa.

În alte părți ale lumii, schimbările climatice declanșează invazii, permițând populațiilor de rozătoare și buruieni să se dezvolte în ecosisteme care anterior erau prea reci.

Pentru invazia spinoasă a puricilor de apă din Lacul Mendota, o vară anormal de rece a fost tot ce a trebuit pentru ca populația care erau "în adormire" să decoleze.

În acea vară, temperatura apei în lac a oscilat într-un interval similar cu ceea ce puricii de apă spinoși preferă în habitatul lor natal.

Acest lucru a dus la miliarde de purici de apă spinoși înflorind în lac - și depunând ouă pentru anul următor.

Invadatorii au fost proeminenți de atunci încolo chiar dacă vremea s-au încălzit în anii viitori.

Înțelegerea factorilor declanșatori de mediu care stabilesc o specie pe calea invaziei este crucială, spune Mike Spear, autorul principal al lucrării și cercetător postdoctoral la Studiul de istorie naturală al Universității din Illinois.

"Trăim într-o eră definită de schimbările de mediu.

Deci, dacă schimbarea de mediu este factorul declanșator pentru ca acestea să explodeze și să devină super abundente și dăunătoare ecosistemului, atunci avem o problemă destul de mare pe mâna noastră", spune el.

.

Găsirea acestor populații în adormire este, de asemenea, o provocare.

Din fericire, spune Spear, există progrese promițătoare în metodele științifice.

Aceste noi metode includ analiza eșantioanelor de apă pentru ADN-ul din mediu sau eADN, pe care speciile le-au aruncat în habitatele lor.

De exemplu, cercetătorii au reușit să colecteze probe de apă și să detecteze eDNA din crapul invaziv asiatic pe o cale navigabilă din Chicago, după doar o singură zi de muncă.

Prin comparație, metodele tradiționale de pescuit electric au durat 93 de zile pentru a găsi un crap.

Raportul subliniază, de asemenea, cât de importantă este cercetarea pe termen lung pentru a documenta dinamica invaziei și a pune povestea unei invazii în context.

Fără zeci de eșantioane ale studiului North Temperate Lakes din Lacul Mendota, de exemplu, ar fi persistat presupunerile că puricii de apă spinoasă ar fi un nou invadator În schimb, cercetătorii au reușit să pieptene printr-o arhivă ecologică pentru a obține povestea completă.

Spear spune că studiul pune mult mai multe întrebări decât răspunde.

Dar speră că poate ajuta oamenii să-și dea seama că detectarea unei specii non-native într-un ecosistem nu înseamnă că specia a sosit recent și, mai important, nu înseamnă că o invazie destabilizatoare este iminentă.

„Ceea ce încercăm să facem e să ne concentrăm pe factorii externi de mediu care ar putea declanșa un focar și ce implicații are asupra modului în care studiem și gestionăm speciile invazive”, spune el.

"Această lucrare susține că se pune un accent real pe găsirea locurilor unde sunt populațiile non-native și a nivelului scăzut, deoarece aceasta este într-adevăr singura noastră șansă de a preveni daunele înainte ca acestea să se întâmple"

VIDEO Doi părinţi încearcă să-l facă pe bebeluşul lor să spună „mama”. Dar au o surpriză din partea căţelului...

Meciul din Primeira Liga, disputat sâmbătă de Benfica la Belenenses a fost abandonat pe fondul unor scene extraordinare

DE NEACCEPTAT. BANII ROMÂNIEI PENTRU AGRICULTURĂ DAȚI DE UE LA REFUGIAȚI. Ministrul Agriculturii, Achim Irimescu, confirmă că banii europeni pentru agricultură s-au dus şi se vor duce la MIGRANȚI. IRIMESCU: "Sute de milioane de euro s-au dat la Refugiaţi"

Premierul Ciucă, discurs la aprinderea luminilor de Hanuka: Speranţa şi credinţa ne fac mai puternici...

_ Bolojan, despre viitorul PNL: E clar că nu este o situaţie bună în momentul de faţă pentru noi

_ Premierul Ciucă, discurs la aprinderea luminilor de Hanuka: Speranţa şi credinţa ne fac mai puternici

Tulpina Omicron lovește și fotbalul. 17 cazuri de posibilă infectare la echipa portugheză Belenenses

_ Tulpina Omicron se răspândeşte. Cazuri noi de infectare, descoperite în Danemarca şi Australia. Oamenii de ştiinţă caută soluţii

_ COMENTARIU Lelia Munteanu: Hanuca. Lumina şi utopia libertăţii

_ Doliu în Formula 1. Sir Frank Williams a murit la vârsta de 79 de ani

_ Emma Răducanu a fost cerută în căsătorie la Londra

_ La biserică, doar cu dovadă că nu ai COVID. Ţara care a introdus noi restricţii pentru credincioşi

_ Un clip cu un corb deştept a strâns aproape 6 milioane de vizualizări pe Instagram VIDEO

_ Vaccinare COVID-19 în România: Aproape 47.000 de români s-au vaccinat în ultimele 24 de ore

_ VIDEO O patiserie din Bucureşti este închisă, după ce un şobolan a fost filmat printre rafturi

Doliu în lumea modei. A murit, la 41 de ani, Virgil Abloh, designerul Louis Vuitton

_ ISTORIA FĂRĂ PERDEA Marius Oprea/ Ştefan Miu, la 19 ani cel mai tînăr delegat la Marea Unire, a făcut opt ani de închisoare sub comunişti

_ COMENTARIU Lelia Munteanu: Hanuca. Lumina şi utopia libertăţii

_ România învinge Luxemburg în preliminariile FIBA EuroBasket 2025

_ România învinge Luxemburg în preliminariile FIBA EuroBasket 2025

_ VIDEO Doi părinţi încearcă să-l facă pe bebeluşul lor să spună „mama”. Dar au o surpriză din partea căţelului

_ UE şi NATO anunţă că îşi vor consolida cooperarea în faţa unor ameninţări de tip hibrid. Anunţul Ursulei von der Leyen şi Stoltenberg

_ Tulpina Omicron loveşte şi fotbalul. 17 cazuri de posibilă infectare la echipa portugheză Belenenses

_ Judoka Vlăduţ Simionescu încheie anul cu o medalie de argint la Abu Dhabi Grand Slam 2021

_ Fostul şef al Comitetului Olimpic Brazilian, Carlos Nuzman, a fost condamnat la 30 de ani de închisoare pentru corupţie la Rio 2016

Jeff Bezos a plătit 78 de milioane de dolari pe cea mai recentă proprietate. Se află în Hawaii și ascunde un secret

_ Sfinxul şi Babele sunt în judeţul Dâmboviţa. Prahova a pierdut în primă instanţă procesul ce vizează cele două monumete naturale

_ Gabriela Baltag, candidat pentru şefia CSM: „Este exclus ca SRI să fie vreodată organ de cercetare penală în România. Noi n-am învăţat nimic din istorie, dar eu am văzut în dosare ce a făcut Securitatea lui Ceauşescu”

Comercianții trebuie să-și conecteze casele de marcat la sistemul ANAF. Instituția a anunțat că termenul nu va fi prelungit

_ China a trimis zeci de avioane militare în spaţiul aerian al Taiwanului, în contextul tensiunilor

_ Ţinteşte Ilie Bolojan Preşedinţia României? Răspunsul politicianului din Oradea

ISTORIA FĂRĂ PERDEA Marius Oprea / Alexandru Vaida Voevod - bătrînețea amară sub comuniști a unui făuritor al Unirii: "bunicul abia avea bani să-și cumpere țigările și cîte un ziar"

HOROSCOP 29 noiembrie 2021. Aceste zodii încearcă limite la început de săptămână. Trec peste orice obstacol cu ușurință

Liga 1. FCSB a învins-o pe Craiova și în Bănie. Serie excelentă a bucureștenilor

Președintele ceh, testat pozitiv la Covid, a numit un nou premier dintr-o cutie de plexiglas

Cristiano Ronaldo a dezvăluit secretul corpului său perfect sculptat: "30 de minute de soare pe zi"

Healthcare Trends VIDEO. Despre infecții urinare, pietre la rinichi și prostată. Sfaturi de prevenție și tratament

Vrei să slăbești? Iată un tabel cu km/min de alergare pentru a pierde kilograme

Consiliul Fiscal apreciază că rectificarea bugetară propusă de noul guvern este ciudată

STRĂINILOR NU LE PLAC PRODUSELE ROMÂNEȘTI. Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România şi Confederaţia Patronală CONCORDIA au cerut Parlamentului să respingă Legea nr. 321/2009 care obligă hipermarketurile să achiziţioneze 51% produse românești la raft

29 Noiembrie. Ziua infanteriei marine române, o istorie despre curaj și sacrificiu

Gianluigi Donnarumma desemnat cel mai bun portar al lumii în 2021 în versiunea IFFHS

Aşa convingi o femeie matură să facă amor cu un bărbat tânăr

Ion Cristoiu: Un Guvern de căcăcioși

O carte pe zi: "Suflete goale" de Guillermo del Toro și Chuck Hogan

Criză de Crăciun în Marea Britanie, unde 54% dintre adulți beau săptămânal

Bursele asiatice au intrat la apă, după apariția variantei Omicron pe piață

VIDEO Doi părinți încearcă să-l facă pe bebelușul lor să spună "mama". Dar au o surpriză din partea cățelului

OMS s-a pronunțat: cine amenință mai tare, dintre Delta și Omicron

Nr. de articole la aceasta sectiune: 263, afisate in 5 pagini.