Speciile invazive atunci când ocupă un teritoriu nou, stau ani întregi la un număr mic al populației, ca să rămână nedetectate, după care populația lor explodează și acaparează tot habitatul respectiv

Speciile invazive încep adesea ca „populații în adormire” nedetectate

de Universitatea din Wisconsin-Madison

Când o specie invazivă depășește un nou ecosistem, se presupune adesea că invadatorul a sosit recent la noua sa casă și a preluat rapid inițiativa.

Însă un nou raport din revista BioScience constată că mulți nou-veniți nu sunt la fel de nerăbdători pe cât implică această narațiune.

De fapt, arată studiul, nu este neobișnuit ca să avem „populații în adormire” de specii non-native care să petreacă ani sau chiar decenii persistând la niveluri atât de scăzute ale populației încât să fie nedetectate, făcându-și cunoscută prezența doar după ce numărul lor explodează.

Descoperirea are implicații importante pentru modul în care abordăm controlul și gestionarea speciilor invazive , spune Jake Vander Zanden, director al Centrului pentru Limnologie al Universității din Wisconsin-Madison și coautor al lucrării.

În timp ce eforturile actuale se concentrează pe oprirea răspândirii speciilor non-native în noi habitate, este crucial să înțelegem mai bine ceea ce face ca o specie să fie invazivă în primul rând.

Acest lucru înseamnă nu doar identificarea speciilor cu o tendință de depășire a ecosistemelor, ci identificarea caracteristicilor unui ecosistem care ar putea pune bazele unei invazii, spune el.

Speciile nonative pot apărea ca populații mici, care se auto-susțin, „mocnind ca jarul” într-un habitat nou, spune Vander Zanden.

Multe astfel de populații vor continua cu acea istorie de viață modestă, fără a avea niciodată impactul ecologic negativ care atrage eticheta invazivă.

Dar, uneori, un declanșator de mediu este schimbat, iar "jarurile" acestor populații "în adormire" sunt ventilate "într-un incendiu de cinci alarme".

O astfel de invazie a fost puricul spinos de apă din Lacul Mendota, chiar lângă campusul UW – Madison.

În 2009, studenții UW – Madison, într-o excursie de laborator, și-au tras plasele și au descoperit mii și mii de exemplare din acest mic crustaceu, care nu fusese văzut niciodată până acum în lac.

Oamenii de știință au prezis anterior că lacul nu va fi potrivit pentru această specie de apă rece originară din lacurile europene și asiatice.

Cercetătorii Centrului pentru Limnologie care lucrează în nordul lacurilor temperate, un site de cercetare al rețelei de cercetare ecologică pe termen lung din SUA, au efectuat mai mult de două sute de excursii de prelevare de probe timp de trei decenii, dar nu au prins niciun purice spinos de apă.

Însă, când cercetătorii au săpat în miezurile de sedimente ale lacului Mendota și au pieptănat prin eșantioane vechi în Muzeul Zoologic UW – Madison, au descoperit dovezi că puricii de apă spinoși datează cu cel puțin de 10 ani înainte de creșterea bruscă a populației lor în 2009.

„Este foarte posibil ca puricii să se stabilească în multe alte lacuri”, spune Vander Zanden.

"În prezent, gestionarea speciilor invazive are ca scop minimizarea răspândirii lor, dar dacă sunt deja acolo? Ce se întâmplă dacă, în schimb, practicile de gestionare ar avea drept scop să nu declanșeze acel declanșator care ar face ca populația să explodeze?"

Pentru studiul lor, Vander Zanden și colegii săi au evidențiat ceea ce ei numesc declanșatori de mediu care au dus la evenimente de specii invazive în trecut.

De exemplu, la sfârșitul anilor 1800, oamenii au adus vite pe Insula Santa Cruz, în largul coastei Californiei.

La rândul lor, vitele au dus cu ele semințe ale unei plante de fenicul non-native.

Această plantă s-a stabilit pe insulă, dar a fost ținută sub control de vitele care pășteau.

Odată ce vitele au fost scoase din această nouă rețea alimentară aproape un secol mai târziu, feniculul a preluat inițiativa.

În alte părți ale lumii, schimbările climatice declanșează invazii, permițând populațiilor de rozătoare și buruieni să se dezvolte în ecosisteme care anterior erau prea reci.

Pentru invazia spinoasă a puricilor de apă din Lacul Mendota, o vară anormal de rece a fost tot ce a trebuit pentru ca populația care erau "în adormire" să decoleze.

În acea vară, temperatura apei în lac a oscilat într-un interval similar cu ceea ce puricii de apă spinoși preferă în habitatul lor natal.

Acest lucru a dus la miliarde de purici de apă spinoși înflorind în lac - și depunând ouă pentru anul următor.

Invadatorii au fost proeminenți de atunci încolo chiar dacă vremea s-au încălzit în anii viitori.

Înțelegerea factorilor declanșatori de mediu care stabilesc o specie pe calea invaziei este crucială, spune Mike Spear, autorul principal al lucrării și cercetător postdoctoral la Studiul de istorie naturală al Universității din Illinois.

"Trăim într-o eră definită de schimbările de mediu.

Deci, dacă schimbarea de mediu este factorul declanșator pentru ca acestea să explodeze și să devină super abundente și dăunătoare ecosistemului, atunci avem o problemă destul de mare pe mâna noastră", spune el.

.

Găsirea acestor populații în adormire este, de asemenea, o provocare.

Din fericire, spune Spear, există progrese promițătoare în metodele științifice.

Aceste noi metode includ analiza eșantioanelor de apă pentru ADN-ul din mediu sau eADN, pe care speciile le-au aruncat în habitatele lor.

De exemplu, cercetătorii au reușit să colecteze probe de apă și să detecteze eDNA din crapul invaziv asiatic pe o cale navigabilă din Chicago, după doar o singură zi de muncă.

Prin comparație, metodele tradiționale de pescuit electric au durat 93 de zile pentru a găsi un crap.

Raportul subliniază, de asemenea, cât de importantă este cercetarea pe termen lung pentru a documenta dinamica invaziei și a pune povestea unei invazii în context.

Fără zeci de eșantioane ale studiului North Temperate Lakes din Lacul Mendota, de exemplu, ar fi persistat presupunerile că puricii de apă spinoasă ar fi un nou invadator În schimb, cercetătorii au reușit să pieptene printr-o arhivă ecologică pentru a obține povestea completă.

Spear spune că studiul pune mult mai multe întrebări decât răspunde.

Dar speră că poate ajuta oamenii să-și dea seama că detectarea unei specii non-native într-un ecosistem nu înseamnă că specia a sosit recent și, mai important, nu înseamnă că o invazie destabilizatoare este iminentă.

„Ceea ce încercăm să facem e să ne concentrăm pe factorii externi de mediu care ar putea declanșa un focar și ce implicații are asupra modului în care studiem și gestionăm speciile invazive”, spune el.

"Această lucrare susține că se pune un accent real pe găsirea locurilor unde sunt populațiile non-native și a nivelului scăzut, deoarece aceasta este într-adevăr singura noastră șansă de a preveni daunele înainte ca acestea să se întâmple"

SUA. Lee Hart moare la 85 de ani: Soția trădată care a stat alături de soțul ei Gary Hart, în timp ce campania sa prezidențială din 1987 s-a prăbușit atunci când relația sa cu modelul Donna Rice a fost expusă, a rămas cu el până la sfârșit

UK. Scene incredibile. Au luat cu asalt magazinele după Lockdown! LUPTE au izbucnit în timp ce cumpărătorii se grăbeau la JD Sports și Foot Locker pentru a obține pantofi de sport Nike. S-au format cozi uriașe în afara Primark și a altor comercianți.

Veste tristă pentru manipulatorii neomarxiști care pregătesc Pașapoartele de Vaccinare. Datele israeliene arată că varianta sud-africană a coronavirusului este capabilă să „spargă” vaccinul Pfizer

Românii sunt ținuți ÎN MOD INTENȚIONAT cu Salarii de Mizerie pentru a fi o forță de muncă ieftină pentru MULTINAȚIONALELE STRĂINE. Salarii de MIZERIE de 300-450 de euro în toate regiunile țării.

Mega conacul din Beverly Hills, cu 20 de dormitoare și 23 de băi, devine cea mai scumpă casă licitată vreodată la 51 milioane USD - dar nu se apropie de prețul original de 165 milioane USD!

Armata rusă se adună la Voronej

Ecuador: Lasso se proclamă președinte ales și își asumă ''provocarea'' de a schimba țara

Interesul românilor pentru vaccinare scade, la fel și numărul celor aflați pe listele de așteptare

COMENTARIU Adrian Onciu | Cât mai rezistă lupul liberal și capra useristă (sau viceversa) în aceeași barcă

Teheranul îndeamnă Seulul să-i elibereze fondurile blocate de sancțiunile americane

COMENTARIU Marius Oprea | Coaliția PNL cu USR=PLUS: două săbii în aceeași teacă. Să ne spună Iohannis care-i "guvernul lui"

SUA: Militar de culoare, scos din mașină sub amenințarea armelor și stropit cu spray paralizant de polițiști

HOROSCOP 12 aprilie. Luna Nouă în Berbec. Vin schimbări fundamentale în cariera și relațiile acestor zodi

Healthcare Trends: Operațiile estetice, între necesitate și moft. Cum corectăm ridurile și sânii lăsați? Medicul chirurg estetician Carmen Giuglea oferă recomandări

Prezidențiale în Ecuador: Candidatul dreptei, Guillermo Lasso, pe primul loc după numărarea a 51% din voturi

Elevii din clasele terminale de gimnaziu și liceu reîncep luni cursurile; activitățile didactice - online

Lucian Bode despre Raed Arafat: Nimeni nu e de neînlocuit/ Ministrul s-a declarat "șocat" de preluarea unui pacient prin portbagaj

Premiile BAFTA 2021: Lista completă a câștigătorilor. Nomadland a câștigat cele mai multe premii

Fotbal: Olympiakos a învins-o pe Panathinaikos și a câștigat al 46-lea său titlu de campioană a Greciei

Conflict în estul Ucrainei: Zelenski a solicitat să discute cu Putin, dar încă nu a primit un răspuns

Rareș Bogdan, lista vinovaților în scandalul de la Spitalul "Foișor": "Doamna Moldovan să vorbească mai puțin"/ Sprijin pentru Cîțu în cazul demiterii lui Voiculescu

CNCAV: 57.600 doze de vaccin AstraZeneca sosesc marți în țară

Coronavirus: Bulgaria va primi încă 2,7 milioane de doze de vaccin Pfizer până la jumătatea lui iunie

R. Bogdan, despre ceea ce reaprinde scandalul "Foișor": Un prim-ministru, atunci când dă declarații, nu poate fi dublat de declarațiile altcuiva

CNCAV: O nouă tranșă de vaccin Pfizer/BioNTech sosește în țară

Harghita: Cinci incendii de vegetație uscată, la sfârșitul săptămânii; pompierii fac apel la respectarea măsurilor de prevenție

O carte pe zi: "Zilele lui Savelie", de Grigori Slujitel

Lucian Bode, despre masca de protecție la munte și la mare: Analizăm limitarea purtării măștii la plajă

Hubble a surprins două quasare situate la 10 miliarde de ani lumină depărtare de noi

Ciolacu: PSD depune o nouă moțiune împotriva ministrului Sănătății, Vlad Voiculescu

Tenis: Veronika Kudermetova a câștigat turneul WTA de la Charleston

Ciclonul Seroja face ravagii

Poliția Capitalei: Cinci persoane reținute pentru prelucrare ilegală de tutun

Alegeri prezidențiale în Peru: Candidatul de stânga Pedro Castillo, pe prima poziție după primul tur

Al cincilea TIR de Terapie Intensivă va fi trimis la Piatra Neamț

O nouă posibilă moțiune simplă împotriva lui Vlad Voiculescu

COMENTARIU Valeriu ȘUHAN: Liber la furat…

Cum a prevestit Petrache Lupu Pandemia de COVID. "Doi ani, România, Europa, cât și mai toată lumea, o să fie cuprinsă de o nouă boală, ca o nouă ciumă" și cum ne va ocupa UE-ul "poporul mințit și ademenit, va dori chiar el să fie cucerită țara lui Decebal"

Iranul amenință Israelul că va riposta la atacul cibernetic asupra unui complex nuclear

Coronavirus: O companie din Germania a dezvoltat o aplicație pentru depistarea rapidă a virusului

Europol: Criminalitatea organizată se extinde rapid în toate zonele Uniunii Europene

Percheziții la persoane bănuite de eliberarea și folosirea de teste Covid-19 falsificate

Fotbal: Flamengo Rio de Janeiro a cucerit Supercupa Braziliei

Tulcea: Centre de colectare a peștelui, transformate în puncte de debarcare

Coronavirus în România 12 aprilie LIVE UPDATE. Comitetul Național de Vaccinare: Aproape 57.000 de români au fost vaccinați în ultimele 24 de ore

Coronavirus: Germania depășește pragul de 3 milioane de infectări

Sibiu: ''Amurg, 304 zile de lămâie'' - spectacol la Teatrul de Balet despre perioada pandemiei în România

Victor Socaciu a fost internat în spital cu COVID-19

Statele Unite avertizează Rusia și China, în contextul amplificării crizelor din Ucraina și Taiwan

VIDEO Camera Deputaților/ Moțiunea simplă împotriva ministrului Sănătății - depusă de PSD

VIDEO Drulă: Tronsonul 2 al Drumului Expres Craiova-Pitești s-ar putea finaliza în acest an; stadiul lucrărilor este de 75%

Cursurile online demotivează elevii. "Noroc cu meditatorii"

Danemarca: Fostul premier Lars Lokke Rasmussen pune bazele unui nou partid politic

O persoană a fost împușcată mortal în fața unui spital din Paris

Scriitorul argentinian Cesar Aira, laureat al premiului spaniol Formentor pentru Literatură 2021

Măsuri de criză. Reprezentanții HoReCa din Cluj au format o Organizație Patronală și își cer drepturile

Coronavirus: Atena distribuie în regim de gratuitate 380.000 de autoteste COVID-19

Tulcea: Incendiu urmat de explozie într-un bloc; cinci persoane, evacuate

CNPP: 930.830 pensionari au primit indemnizație socială în martie 2021

Nr. de articole la aceasta sectiune: 567, afisate in 10 pagini.