_ Apare un uriaș distrugător de atomi: Are misiunea să găsească 95% din porțiunea de Univers care lipsește

Scopul acestuia este de a descoperi noi particule care ar revoluționa fizica și ar duce la o înțelegere mai completă a modului în care funcționează Universul, conform BBC.

Dacă va fi aprobat, acesta va fi de trei ori mai mare decât actualul aparat gigant.

Însă prețul de 12 miliarde de lire sterline a ridicat unele semne de întrebare, un critic descriind cheltuielile ca fiind "nesăbuite".

Acești bani - care reprezintă doar costul inițial al construcției - ar proveni de la țările membre ale Organizației Europene pentru Cercetare Nucleară (Cern), inclusiv Marea Britanie, iar unii experți au pus la îndoială faptul că acest lucru are sens din punct de vedere economic.

Cea mai mare realizare a Large Hadron Collider (LHC) a fost detectarea unei noi particule numite Bosonul Higgs în 2012. Dar, de atunci, ambiția sa de a depista cele două Sfinte Graaluri ale fizicii - materia întunecată și energia întunecată - s-a dovedit evazivă, iar unii cercetători consideră că există opțiuni mai ieftine.

Noul aparat se numește Future Circular Collider (FCC). Directorul general al Cern, profesorul Fabiola Gianotti, a declarat pentru BBC News că, dacă va fi aprobată, va fi o "mașină frumoasă".

"Este un instrument care va permite omenirii să facă pași enormi înainte în a răspunde la întrebări din fizica fundamentală cu privire la cunoștințele noastre despre Univers. Iar pentru a face acest lucru avem nevoie de un instrument mai puternic pentru a răspunde la aceste întrebări", a spus ea.

Detectarea particulei bosonul Higgs de către supercolider, în urmă cu mai bine de 10 ani, a fost revoluționară.

Existența unui element constitutiv care dă forma tuturor celorlalte particule din Univers a fost prezisă în 1964 de către fizicianul britanic Peter Higgs, dar a fost descoperită la LHC abia în 2012. Aceasta a fost ultima piesă din puzzle-ul teoriei actuale a fizicii subatomice, numită Modelul Standard.

Propunerea este ca FCC mai mare să fie construit în două etape. Prima va începe să funcționeze la mijlocul anilor 2040 și va ciocni electroni între ei. Se speră că energia crescută va produce un număr mare de particule Higgs pe care oamenii de știință să le studieze în detaliu.

Cea de-a doua etapă va începe în anii 2070 și va necesita magneți mai puternici, atât de avansați încât nu au fost încă inventați. În loc de electroni, în căutarea unor particule complet noi vor fi folosiți protoni mai grei.

FCC va avea o circumferință de aproape trei ori mai mare decât cea a LHC, o distanță uriașă de 91 km și o adâncime de două ori mai mare.

Pentru că LHC, a cărui construcție a costat 3,75 miliarde de lire sterline și care a început să funcționeze în 2008, nu a reușit încă să găsească particule care să ajute la explicarea a 95% din cosmos.

Oamenii de știință încă mai caută două mari necunoscute - o forță numită energie întunecată, care acționează ca opusul gravitației și care separă obiectele din Univers, cum ar fi galaxiile. Cealaltă este materia întunecată, care nu poate fi detectată, dar a cărei prezență se face simțită prin intermediul gravitației.

"Ne lipsește ceva important", ne spune profesorul Gianotti.

Ea spune că FCC este necesară deoarece descoperirea acestor particule întunecate ar duce la o nouă teorie mai completă a modului în care funcționează Universul.

În urmă cu mai bine de 20 de ani, mulți cercetători de la Cern au prezis că LHC va găsi aceste particule misterioase. Dar nu a fost așa.

Criticii, cum ar fi Dr. Sabine Hossenfelder de la Institutul de Studii Avansate din Frankfurt, spun că nu există nicio garanție că noul accelerator va avea succes.

''Fizica particulelor este un domeniu de cercetare care este mare și bine finanțat din motive istorice, după ce a crescut din fizica nucleară și trebuie să se reducă la o dimensiune rezonabilă, poate la o zecime din dimensiunea sa actuală'', a spus ea.

Un fost consilier științific șef al guvernului britanic, profesorul Sir David King, a declarat pentru BBC News că, în opinia sa, cheltuirea a 12 miliarde de lire sterline pentru acest proiect ar fi ''nechibzuită''.

''Atunci când lumea se confruntă cu amenințări legate de urgența climatică, nu ar fi mai înțelept să canalizăm aceste fonduri de cercetare către eforturile de a crea un viitor controlabil?".

Există, de asemenea, o dezbatere între fizicienii de particule înșiși cu privire la faptul dacă un colizor circular gigantic este cea mai bună opțiune.

Profesorul Aidan Robson, de la Universitatea din Glasgow, a declarat pentru BBC News că un colider construit în linie dreaptă ar fi mai ieftin.

"Există trei avantaje principale. În primul rând, o mașină liniară ar putea fi realizată etapă cu etapă. În al doilea rând, profilul costurilor ar fi destul de diferit - astfel încât etapa inițială ar costa mai puțin, iar în al treilea rând, tunelul este mai scurt și s-ar putea face mai repede", a spus el.

Dar FCC este opțiunea preferată de Cern. Aceasta este rezultatul unei consultări pe scară largă în rândul fizicienilor din Europa și din întreaga lume și este în curs de a evalua reacția la propunerea sa din partea națiunilor membre, care vor trebui să plătească pentru noua mașină.

_ Dezvăluiri incendiare: Raed Arafat, întâlnire de un miliard de euro

_ Rachetele hipersonice rusești lovesc Kievul după ce drona ucraineană a avariat rafinăria Rosneft

_ Surpriză uriașă a caselor de pariuri: cine este favorit la Primăria Capitalei

_ Alertă în Capitală - Administratoarea unui bloc, înjunghiată mortal de un vecin

_ VIDEO - Cel mai controversat interviu acordat de Elon Musk: miliardarul a făcut tot posibilul să-l ascundă în măruntaiele internetului

_ Marcel Ciolacu le face o mare promisiune celor din sistemul sanitar: Cine duce greul, este firesc să fie plătit mai bine/ Video

_ „Doamne să ne ajute în următoarea criză”

_ Renovările caselor pentru familiile cu venituri mici din Europa primesc un impuls

_ Aaron Taylor-Johnson, în vârstă de 33 de ani, și soția sa Sam, în vârstă de 54 de ani, sunt văzuți la Londra, pe fondul unor informații că actorului i s-a oferit noul rol James Bond

_ Man City s-a îngrijorat de Grealish după lovitura accidentată

_ Liviu Dragnea vrea să dea lovitura într-un domeniu despre care spunea în urmă cu câțiva ani că e 'genocid'

_ Cum iubita lui Henry Cavill, Natalie Viscuso, a trecut de la a fi o vedetă de realitate adolescentă privilegiată, fiica unui milionar la a găsi dragoste cu actorul în izolare și legături prin gătit și șah

_ Satisfacția publicului față de asistența socială este la un nivel record, deoarece raportul șoc arată că vârstnicii așteaptă șase luni pentru a primi îngrijiri esențiale

_ Atacul de la Moscova: Rusia susţine că deţine dovezi despre implicarea Ucrainei în masacru

_ Celebru chef român șterge pe jos cu noul juriu Chefi la Cuțite! 'Niște habarniști. Sunt mai rău ca ceilalți'

_ 28 de tone de mobilier şi haine, oprite la frontieră pentru că s-au dovedit a fi deşeuri

_ Forajele științifice dezvăluie misterul istoric din jurul arhipelagului vulcanic Santorini

_ Imaginile bântuitoare cu soldați ucraineni urmărind și ucigând ruși într-o pădure acoperită de zăpadă sunt dezvăluite într-un nou documentar BBC

_ Economia Ucrainei a crescut cu 5,3% în 2023

_ Mai aveţi zile de concediu din anii trecuţi? Data limită pâna la care trebuie luat

_ Rușii blochează GPS-ul avionului care îl transportă pe ministrul apărării britanic Shapps peste enclava Kaliningrad

_ Ivanka Trump este plină de farmec în timp ce pozează într-un ansamblu șic, complet bej, în timpul unei excursii rapide la New York - înainte de a se întoarce la Miami pentru a vedea răsăritul soarelui pe plajă

_ Incident discriminatoriu în Elveția: Magazinul refuză închirierea de schiuri și sănii clienților evrei

_ VIDEO | Imagini șocante - Ieșenii se închină și distrug un monument din centrul orașului: 'Ies șerpi din gâtul lui

_ Întrebări și răspunsuri: producția britanică de șampanie depășește franceză? Cum se schimbă anotimpurile fac ravagii culturilor noastre

_ Dezvăluit: Săgețile roșii ale RAF au ajuns la mai puțin de 20 de picioare de la prăbușirea aeronavei cu doar două zile înainte de a se alătura cursei de naștere a regelui Carol al III-lea.

_ Anchetă în cazul accidentului în care a fost rănit fiul fostului ministru al Sportului Eduárd Novák

_ Ucraina nu va prelungi contractul de tranzit al gazelor rusești după 2024, dar este gata să cadă de acord cu membrii UE

_ Exxon va reduce salariile comercianților în favoarea bonusurilor de performanță și a stimulentelor pe termen lung

_ Producția industrială din SUA înregistrează mai multe revizuiri descendente (nu poți inventa asta)

_ Fundația lui Sarah Ferguson își rupe tăcerea cu prima postare pe Instagram de când a fost dezvăluit diagnosticul șoc de cancer de piele al Ducesei de York

_ Revoluție uriașă în căutarea avionului dispărut al Ameliei Earhart, deoarece aeronava doborâtă apare aparent pe fundul oceanului într-o nouă imagine SONAR: experții sunt „intrigați” de un indiciu impresionant la 87 de ani de la dispariția ei misterioasă

_ Walter bebelușul wallaby a dispărut după ce hoții l-au luat din țar cu mai bine de trei săptămâni în urmă

_ Vremea în Marea Britanie: Zăpada ar putea cădea asupra Marii Britanii în câteva săptămâni, spune Met Office - deoarece harta arată unde ploaia ar putea zgudui țara astăzi, în timp ce orașele curăță resturile furtunilor Jocelyn și Isha

_ Una dintre cele mai puternice ţări europene rămâne fără case pentru locuitorii săi

_ De ce dăm vina pe victimă?

_ UE îşi propune să lanseze o misiune navală în Marea Roşie până la jumătatea lunii februarie

_ Contabilul plin de farmec, căsătorit de două ori, despre care se spune că a creat o pată între frații miliardar ai Asda

_ Regina Camilla zâmbește în timp ce sosește să-l viziteze pe Regele Charles în a doua zi de spitalizare, după o intervenție chirurgicală reușită la prostată vineri

_ Volumul comercial Kazahstan-România atinge 2,9 miliarde de dolari

_ Regizorul Saltburn, educat la Oxford, Emerald Fennell, în vârstă de 38 de ani, este catalogat drept „al naibii de snob” pentru că a chicotit la glume despre oamenii din clasa muncitoare, dezvăluie EMILY PRESCOTT

_ Doi adulți și un minor acuzați că au furat lapte praf pentru bebeluși �n valoare de peste 20.000 de dolari de la Indiana Walmarts

_ Bandă de bursuci terorizează satul după ce au roade țevi pentru a lăsa familiile fără apă, unul chiar intrând într-o casă și sperie o pisică

_ Camionierii polonezi se vor alătura fermierilor în blocajele de la trecerea frontierei

_ Salariile bugetarilor vor fi '3 în 1': angajații la stat vor primi un venit fix, sporuri și un bonus de performanță

_ Reacția UE după atacul armat de la Moscova: 'Clubul comunitar condamnă orice atac împotriva civililor'

_ Raheem Sterling „printre jucătorii lăsați FURIOUS” de fostul director sportiv de la Norwich City, Stuart Webber – după ce a susținut că starul Chelsea și alți patru jucători de culoare „ar fi în închisoare dacă nu ar funcționa în fotbal”

_ Starul pop vorbește despre regretul ei de avort: �Am un Grammy, dar nimic nu-mi va aduce copiii �napoi�

_ Autobuzul arde în flăcări uriașe, cu fum văzut de la „o jumătate de milă depărtare”, în timp ce pompierii lucrează pentru a stabili cauza

_ Gabriela Firea, mesaj cu tâlc după zvonurile că nu mai e favorită la Primăria Capitalei: 'Adevărul va prevala!'

_ „Vorbește despre întâlnirile ei în spectacolul ei de comedie... Uh oh!’: Aflați dacă este o potrivire la Blind Date de săptămâna aceasta

_ Băutura i-a luat mințile: A violat o tânără de 19 ani

_ Tatăl de unsprezece copii, în vârstă de 64 de ani, a fost înjunghiat până la moarte după ce a răspuns la ușa casei sale la ora 9 dimineața unui străin, în timp ce poliția continuă să interogheze bărbatul suspectat că a ucis „stâlpul comunității”

_ Pe loc repaus! Preşedintele Klaus Iohannis a trecut în rezervă generali MApN

_ Mogul muzicii pare de nerecunoscut într-un snap de întoarcere înapoi cu plete lungi și groase  - dar poți ghici cine este?

_ Ministrul Digitalizării: Strategia de Inteligenţă Artificială a României, trimisă spre avizare

_ Marile rețele de hypermarket-uri nu renunță la practicile ilegale. ANPC a rupt cu amenzile anul trecut. Prăpăd la Lidl, Profi, Penny, Auchan și Kaufland

_ Restructurări masive la un gigant din domeniul bunurilor de larg consum: În România au o fabrică unde lucrează 200 de oameni

_ „Despărțirea mea de căsătorie m-a lăsat aproape într-o stare de ruptură”: Humza Yousaf dezvăluie că a stat plângând pe canapea și nu a mâncat și nu a băut timp de 24 de ore după despărțirea de prima soție

Nr. de articole la aceasta sectiune: 494, afisate in 9 pagini.