_ O măsurare precisă a factorului de formă slab neutru al Ca-48

_ O măsurare precisă a neutrului factor de formă slab al Ca-48

Colaborarea CREX, un grup mare de cercetători din diferite universități din întreaga lume care sunt implicați în Experimentul razei de calciu (CREX), a colectat recent o măsurare precisă a simetriei oglinzii sparte. în împrăștierea elastică a electronilor polarizați longitudinal în 48Ca care este o semnătură a forței nucleare slabe. Măsurarea lor le-a permis să determine diferența în distribuția neuronilor și a protonilor în nucleul 48Ca. Experimentul lor a fost efectuat la Thomas Jefferson National Accelerator Facility (JLab), din Newport News, Virginia.

„Experimentul pe care l-am efectuat este foarte provocator, deoarece interacțiunea slabă este o șoaptă slabă a unui efect în împrăștierea electronilor din nuclee, care este dominată de sarcina electrică a electronului și a protonilor din nucleu”, a declarat Kent Paschke, unul dintre cercetătorii care au efectuat studiul, pentru Phys.org. „Faptul că interacțiunea slabă rupe simetria în oglindă și că interacțiunea slabă este mult mai puternică cu neutronii decât cu protonii, face posibilă această măsurare.”

Ideea de a măsura distribuția neutronilor în nuclee folosind cele slabe. interacțiunea în împrăștierea electronilor există de zeci de ani. Cu toate acestea, nevoia de a colecta această măsurătoare a devenit recent mai presantă, datorită îmbunătățirilor în înțelegerea științifică a structurilor nucleare, în timp ce tehnicile experimentale s-au îmbunătățit pentru a ajuta la realizarea acestei idei.

„De la împrăștierea electron-nuclear. este dominată de interacțiunea electromagnetică, pentru a vedea chiar efectul interacțiunii slabe, trebuie să ne uităm la ceva ce poate face doar interacțiunea slabă", a explicat Paschke. „Interacțiunea slabă, singura dintre forțele fundamentale cunoscute, nu respectă simetria oglinzii, așa că putem vedea efectul ei în diferența de rata de împrăștiere între configurațiile care sunt imagini în oglindă una ale altora.”

Recentul munca lui Paschke și a colegilor săi se bazează pe noi tehnici experimentale de colectare a măsurătorilor de înaltă precizie. În experimentele lor, cercetătorii și-au colectat în mod special măsurătorile folosind un fascicul de electroni polarizat.

„Un electron, polarizat de-a lungul direcției sale de mișcare, împrăștiere elastică la un anumit unghi de la o țintă nucleară nepolarizată, este o oglindă exactă. - imagine a aceleiași împrăștieri, dar cu spinul electronului inversat, îndreptată în sens opus direcției sale de mișcare”, a spus Paschke. „Efectul interacțiunii slabe în procesul de împrăștiere a fost măsurat ca modificarea ratei de împrăștiere la inversarea polarizării fasciculului pentru a fi de-a lungul sau împotriva direcției fasciculului.”

Efectul testat de Paschke și colegii săi. este incredibil de mic. În experimentele lor, ei au măsurat o rată de împrăștiere elastică care a fost mai mare sau mai mică cu doar 2,7 părți per milion, sau 0,00027%, în funcție de spinul electronului. Pentru a măsura cu precizie o diferență atât de mică, cercetătorii au observat peste 100 de trilioane de evenimente de împrăștiere elastică. De asemenea, trebuiau să se asigure că nimic altceva nu s-a schimbat în timp ce treceau între configurații.

„Acest factor de formă poate fi interpretat pentru a oferi grosimea „pielei” de sarcină slabă din jurul nucleului, adică, excesul razei medii a sferei de sarcină slabă în comparație cu cea a sarcinii electromagnetice”, a spus Paschke. „Deoarece sarcina slabă este predominant neutroni, aceasta poate fi interpretată și ca pielea neutronilor Ca-48, adică raza distribuției neutronilor minus raza distribuției protonilor”.

Măsurătoarea colectată de Paschke și colegii săi arată că pielea neutronică a lui Ca-48 este mai mică decât ceea ce au prezis majoritatea modelelor teoretice. Acest lucru sugerează că ecuația de stare (adică o ecuație care descrie schimbarea energiei de legare față de densitate) este mai blândă decât se aștepta, astfel încât costul energetic al unui nucleu bogat în neutroni la o densitate mai mare este mai mic decât credeau unii.

La analizarea observațiilor lor, CREX Collaboration a constatat că acestea erau aliniate cu unele calcule teoretice. Cu toate acestea, descoperirea lor stabilește noi constrângeri asupra modelelor teoretice existente, în special în ceea ce privește pielea neutronică a Ca-48.

„Descoperirile noastre devin și mai interesante când comparăm acest rezultat cu rezultatul lansat anul trecut. , pentru o măsurare similară cu nucleul mult mai greu de Pb-208”, a spus Paschke. „Acest rezultat a implicat o piele semnificativ mai groasă pentru Pb-208 decât era de așteptat. Modelele de structură nucleară tind să sugereze că aceste rezultate ar trebui să fie corelate - o piele subțire într-un sistem ar trebui să fie o piele subțire în celălalt sistem. În acest fel, contrastul dintre cele două măsurători este puțin surprinzător și oferă o provocare pentru descrierea teoretică a nucleelor.”

Noua măsurătoare colectată de CREX Collaboration este extrem de simplu de interpretat, cu corecții teoretice minime și stabilite pe scară largă. Aceasta înseamnă că metoda lor de măsurare este o modalitate valoroasă de a sonda acest grad de libertate slab constrâns în structurile nucleare.

„Măsurătorile pe care le-am colectat sunt foarte greu de atins, deci în cele din urmă precizia măsurătorile lasă un spațiu semnificativ pentru modele”, a spus Paschke. „Există câteva modele moderne care sunt în concordanță cu tot ceea ce știm despre nuclee, fiind în același timp în tensiune ușoară cu rezultatele noastre. Adică, unele modele nu sunt de acord cu valoarea centrală a măsurătorilor noastre, dar numai cu o cantitate care poate fi rezonabil. explicată prin precizia intrinsecă a rezultatelor noastre experimentale.”

În esență, deși rezultatele cercetătorilor nu infirmă teoria nucleară existentă, ei pun noi constrângeri importante asupra acesteia. În plus, metodele experimentale pe care le-au dezvoltat ar putea fi folosite pentru studii viitoare.

„Metodele pe care le-am folosit pentru a controla, caracteriza și corecta variațiile în traiectoria fasciculului s-au dovedit a fi mai precise și mai robuste în Pb-208 decât în ​​orice măsurătoare anterioară”, a spus Paschke.

Pentru a-și colecta măsurătorile pe Ca-48, CREX Collaboration a folosit două tehnici complementare care le-au permis să detecteze polarizarea fasciculului cu un nivel fără precedent de precizie. În viitor, aceste tehnici ar putea fi utilizate pentru a măsura interacțiunea slabă în împrăștierea electronilor cu niveluri ridicate de precizie.

„Îmbunătățirea semnificativă a preciziei fie cu nucleele Pb-208, fie cu Ca-48 ar fi foarte interesant, dar ar fi dificil să îmbunătățim aceste măsurători la această unitate”, a spus Paschke. „Am împins tehnica la JLab cât de departe poate. Există câteva planuri pentru a face măsurători cu un aparat dedicat, noua unitate MESA care este construită în Mainz, și este foarte important să explorezi această oportunitate.”

Unii dintre membrii CREX Collaboration lucrează acum la noi experimente de înaltă precizie la JLab. Eforturile lor actuale se concentrează în mod special pe căutarea de noi interacțiuni fundamentale dincolo de modelul standard.

„Experimentul MOLLER va începe, de asemenea, să preia date în câțiva ani, folosind tehnici rafinate de aceste măsurători Ca-48 și Pb-208. , pentru a obține o sensibilitate fără precedent la noua fizică în interacțiunea dintre doi electroni”, a adăugat Paschke.